Om projektet

Projekt Ölandsleden ”Cykla Fyr till Fyr”

Besöksnäringen är en bransch som blir allt viktigare för Sverige. Turism och besöksnäringen har visat sig ha stor potential när det gäller att skapa nya jobb och bidra till tillväxt.

I Kalmar län är Öland ett särskilt starkt resemål för turister. De fem särskilt prioriterade upplevelseregionerna i länet, Öland tillsammans med Kalmar, Glasriket, Västerviks skärgård och Astrid Lingrens värld, är starka varumärken för turismen i sydöstra Sverige. På Öland har cykelturismen kommit att spela en allt större roll och målet är att Öland blir en attraktiv och intressant cykeldestination, såväl nationellt som internationellt

Öland är till ytan Sveriges minsta landskap men ett av de största vad gäller mångfalden av både kultur och natur. Öland är delat i två kommuner Mörbylånga i söder och Borgholm i norr med sammanlagt ca 25 000 invånare. Under sommarhalvåret mångdubblas invånarantalet av sommarölänningar och övriga semesterfirare. Klimatet är milt, soltimmarna är många och värmen stannar oftast långt in i september och oktober vilket gör att turistsäsongen har stora förutsättningar att förlängas. På Öland finns ett aktivt näringsliv, där turism och jordbruk dominerar.

Ölands kommuner har varit involverade i utvecklingen av cykelleder på Öland under lång tid med arbete som till exempel skyltning och marknadsföring av befintliga cykelleder. Med projektet Ölandsleden ”Cykla fyr till fyr” är det tänkt att ta utvecklingen rejält framåt.
Det finns en stor potential för cykelturism i Sverige. Öland har alldeles speciella förutsättningar för detta. Naturen är rik, omväxlande och vacker. Det är nära till de stora cyklistnationerna Tyskland och Nederländerna. Landskapet är väldigt platt vilket gör att det är lätt att cykla.

Öland är redan ett av Sveriges stora sommarturistmål. Detta innebär att det redan finns en utvecklad turistservice med hotell, campingar, restauranger, vandrarhem, attraktioner och liknande som är viktigt för cykelturister. Med de nya cykelturisterna är det viktigt med ett djupt engagemang från lokala företagare för att tillgodose de utökade behoven. Ölands kommuner kommer att bilda nätverket ”Cykel-kedjan” för att hjälpa till med detta.

Skälen till att bygga ut cykelnätverket på Öland har goda ekonomiska belägg. Erfarenhet från andra länder visar tydligt att framgångsrika cykelleder har en hög förmåga att dra till sig besökare. Det ökar konsumtionstrycket och stimulerar det lokala näringslivet. Den ökade efterfrågan skapar nya förutsättningar för affärsidéer som vandrarhem, restauranger, cykelverkstäder, mataffärer och mycket annat. Allt detta har positiva effekter för sysselsättning och utveckling. Öland som cykeldestination profilerar även Öland som en ekoturismdestination, något som är bra för hela Öland och regionen.

Utomlands kan man se att de mest framgångsrika cykelturistlederna ger upphov till turistintäkter på 100-200 miljoner kronor per år. Idag omsätter cykelturismen på Öland redan 48 miljoner kronor. Förbättringarna och den marknadsföring av Öland som cykeldestination som projektet innebär ger förutsättningar för en beräknad ökning av omsättningen till 90 till 100 miljoner kronor per år inom några år. Projektet Ölandsleden ”Cykla fyr till Fyr” kostar ca 90 miljoner kronor, södra och norra slingorna är 20 mil långa tillsammans och sammanlänkas med ytterligare 5 mil så totalt blir leden ca 25 mil lång.

Projektet Ölandsleden” Cykla fyr till fyr” vill bygga och utveckla Ölandsleden tillsammans med näringslivet. Cykelleder kräver god kvalitet och bra trafiksäkerhet men även bra vägvisning och kartor, upplevelser längs vägen, sevärdheter med informativ skyltning, trevliga rast- och badplatser i natursköna lägen, och service längs med vägen i form av övernattningsmöjligheter och matställen. Den nya tekniken med ”smarta telefoner” ger också möjlighet att förbättra helhetsupplevelsen genom att skapa funktioner som kartor eller tips på dagsaktiviteter som cyklisten kan ha med sig direkt i fickan. Den tänkta målgruppen är, förutom svenska turister, cykelturister från de stora cyklistnationerna Tyskland och Nederländerna, men även Finland och Danmark är av stort intresse. Projekt ägare är Ölandskommunalförbund och planeras vara färdigt 2018.

I styrgruppen för projektet ingår: Eddie Forsman (ordf), Ulrik Brandén (vice ordf), Bo Thoor (projektledare), representanter från regionförbundet, länsstyrelsen, Trafikverket samt de båda ölandskommunerna Borgholm och Mörbylånga.

Bilaga till EU-ansökan

14 kommentarer till “Om projektet”

  1. Magnus Signér skriver:

    Hej!
    Jag har sett fram emot cykelleden på södra Öland. Men jag blev tveksam till den sträckning som valts söder om Södra Möckleby. När jag nu ser resultatet i höjd med Albrunna ser det helt förfärligt ut! Hur kan ni förstöra en så vacker miljö med en så ful cykelväg, och hugga ner så mycket träd? Cykelleden borde ju dras varsamt med hänsyn till naturen. Den behöver inte vara asfalterad, och varför måste en så bred ”gata” röjas? Att sen fortsätta upp på alvaret och påverka den viktiga naturbarriären mellan Albrunna lund och alvarmarken verkar totalt ogenomtänkt. Vem har föreslaget detta? Nästa fråga är för vem leden byggs? Är det för boende, som vill pendla med cykel blir det många omvägar med den aktuella sträckningen mellan Södra Möckleby och Grönhögen. Tänk om, stoppa detta vansinne, tänk om och gör rätt. En välplanerad cykelväg, med sträckning längs huvudvägarna blir ett attraktivt alternativ och leder bort det farliga cyklandet på 136:an.

    Vänliga hälsningar
    Magnus Signér, Albrunna
    0705-97 97 15

  2. Ann-Cathrine Nilsson skriver:

    Den vackra och sällsynta skogen vid Alvkällan mellan Södra Bruket och Albrunna är helt förstörd! Förfärligt sorgligt att se hur ni lyckats med det, allt för en ynka bit cykelväg! Hur tänkte ni där?Har ansvariga politiker och tjänstemän sett hur det ser ut nu efter senaste stormen? Inte många träd kvar och resten lär väl falla vid nästa storm. Vad blir nästa steg? En bred asfalterad väg genom Albrunna lund? En bilväg över Alvaret? Efter att sett denna förstörelse kan man vänta sig vad som helst. Tänk er för i framtida utbyggnad av cykelvägar på södra Öland!

  3. Lars-Eric Ericsson skriver:

    Väntar med spänning på cykelvägen, mellan Ekerum och Borgholm. Mycket riskfyllt att cykla denna sträcka på väg 136 samtidigt som turisterna är många som vill cykla vidare på Öland från både campning och golfanläggning. Finns det någon som har en tidsplan och karta som visar sträckningen på denna del?

  4. Martin Petersson skriver:

    Håller med föregående skribent. Cyklade sträckan Halltorp-Borgholm igår och den är verkligen inte rolig ur säkerhetssynpunkt. Sträckan Glömminge-Borgholm borde prioriteras. Många boende och turistande som vill cykla denna sträcka. Hur ser tidsplanen ut? Skulle också vara roligt om ni uppdaterade er nyhetssida / dagbok oftare. Gärna minst en gång per månad. Detta är ju ett toppenprojekt som intresserar många.

  5. Marie Kjellnäs skriver:

    Hej! Jag vill bara skicka några peppande ord till er som jobbar med projektet Fyr till fyr. Vi är sommarboende i Kristinelund utanför Löttorp och längtar efter fler färdiga sträckor, så att vi kan cykla runt med våra barn på ett säkert sätt och visa dem vårt vackra Öland. De senaste somrarna har vi googlat runt efter info om projektets nuläge, utan att hitta särskilt mycket – det vore toppen med en månatlig uppdatering som någon föreslog här i en kommentar. Även om inget nytt tillkommit, så är det bra att veta att man har den senaste informationen. Lycka till fortsättningsvis!

  6. Jan Widman skriver:

    Jag tycker att det är helt fantastiskt med denna intention att skapa en cykelled. Jag tycker absolut att de ska vara asfalterad (som en kommentar till ett tidigare inlägg), möjligtvis kan man undvika att lägga långa sträckor på den gamla järnvägsbanken. Det blir en lite tråkig cykling på en ”oändlig raksträcka”. Jag kan rekommendera den nyasfalterade sträckan från Löttorp och förbi Horns Kungsgård, synd att det inte går att fullfölja den sträckan med asfalterad cykelbana hela vägen till Byrum.

  7. Torbjörn Hartman skriver:

    Nästa del i cykelleden från Albrunna mot Grönhögen måste dras så nära havet i Kalmar Sund som är möjligt. Det är denna havsnära miljö, som är så attraktiv och som Öland har naturligt mycket av, som måste göras tillgänglig för cykelturismen. Detta i kombination med goda badmöjligheter/bryggor, skärmskydd för övernattning med vattentillgång och bra vägvisningar till affärer odyl.
    Ölands plana topografi och stora tillgång till havsmiljöer måste tas tillvara och användas för cykelturismen. Det kan bli en mycket stor tillväxt och inkomstökning till Ölands kommuner i framtiden.
    Samtidigt är det stor tillgång för alla oss som helt eller delvis bor på denna vackra och solljusa Ö!

    Torbjörn Hartman
    Södra Möckleby

  8. Anders Lorentzon skriver:

    Har Läst Torbjörn Hartmans inlägg och jag delar till fullo hans åsikt. Hoppas att arbetet med att färdigställa leden fortsätter så snart som möjligt.
    Turism är en av de näringar som växer mest vilket kan ge arbetstillfällen och säkra en god infrastruktur på ön.

  9. cia_lis skriver:

    Great blog! I am loving it!! Will come back again. I am taking your feeds also

  10. Paul skriver:

    I am really enjoying the themedesign of your blog. Do you ever run into any browser compatibility problems? A handful of my blog readers have complained about my website not operating correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any advice to help fix this issue?

  11. Daniel skriver:

    Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your web site is wonderful, let alone the content!

  12. Fia Sellstedt skriver:

    Torbjörn Hartman har till det fullo rätt, just närheten till sjön är av yttersta vikt.

  13. William skriver:

    You are my inspiration , I have few web logs and very sporadically run out from to brand.

  14. Gunilla Gustafsson skriver:

    Nu har man byggt om vägen och infarten vid Ekerum. Men vad hände med cykelvägen? När man kommer cyklande från Rälla nu och kommer fram till nya vägen vid Ekerum så upphör plötsligt den cykelväg, som löper parallellt med körbanan ända dit fram, och försvinner i intet. Då befinner man sig i bilarnas körbana, en smal fil med vajerräcke. Livsfarligt! Stor risk att som cyklist bli prejad av de bilar som kör där i den livliga sommartrafiken. Glömde man cykelbanan när man asfalterade? Vore tacksam för ett svar.

Kommentera

Comment Spam Protection by WP-SpamFree